Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Alles over de TLS
Loki

Re: Tank spuiten, kleppen stellen TLS.

Bericht door Loki » 27 okt 2018, 06:04

Opbrengst is afhankelijk van de voedingsdruk en de sturing. Als bij reinigen de druk lager is, dan de opbrengst ook. Moeilijk vergelijken dus bij verschillende bedrijven.
The coolest car alarm tester by far - TL1000

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » 27 okt 2018, 10:33

Op mijn uitdraai stond nog vermeld dat de testdruk 3 bar was : misschien is dit een standaard voor benzine injectoren die de bedrijven aanhouden ?
Groter volume dat de sproeiers op de TLR leveren zal wel iets te maken hebben met het dubbele aantal sproeiopeningen, niet ?
Druk in het systeem is bij de TLS en TLR gelijk voor zover ik weet.

Loki

Bericht door Loki » 27 okt 2018, 12:08

Opbrengt staat los van het aantal gaatjes..

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 28 okt 2018, 00:05

Na een beste partij squash, een tweetal Grimbergen (dubbel) biertjes, lekker eten en 20 minuten zagen, de garage in. Bussen zijn binnen, injectoren gecleaned, wil er dan ook ineens aan beginnen.
De bedoeling vanavond is om de injectoren te plaatsen, de voorste cilinder de nokken er (op tijd) uit, decompressiemechaniek controleren, bussen wisselen, plaatjes noteren, nokken er terug inleggen, klepspeling controleren.

Voor het plaatsen van de injectoren, toch eerst het frame er maar even uit gehaald. Klopt, muurvast, maar met een slag schroevendraaier en een precies passend bitje, tik je ze zo los.

Afbeelding

De boel schoongemaakt en een heel klein beetje molydeenbet op de neus van de injector.

Afbeelding

de injectoren op de plaats gezet.

Afbeelding

Oh ja, elke connector die ik opnieuw aansluit of tegenkom en los kan krijgen krijgt een lading zuurvrije vaseline voor de kiezen. De spuitbus is hier zo gemakkelijk voor. Stekkers in elkaar, nooit geen gezeik meer, altijd contact, geen corrosie of vocht.

Afbeelding

Als het frame op de injectoren staat, niet vergeten de vacuumslang aan te sluiten op het retour mechaniek van de injectie.

Dan door naar de voorste cilinder, wilde het decompressie mechaniek heel graag controleren. Mijn gevoel over het starten van mijn meisie geeft aan dat het probleem daarin zit.
De nokkenas ondertussen in de handen gehad, grappige situatie, het openen loopt erg gemakkelijk, alleen het sluiten, terug naar decompressie lijkt niet goed te functioneren. Vanavond filmpje via de WA gestuurd.

De voorste nokken op tijd gezet, zodat ze eruit gehaald kunnen worden. De lagerschalen eraf, bij het uithalen van de nokkenas ook de geleider niet vergeten. Het is mooi te zien hoe het decompressie mechaniek werkt, zo simpel eigenlijk! Een hefboom ligt op de nok, aan de andere kant van de hefboom op de as, staat de as met de grote kant rechtop, hierdoor wordt bij het draaien en het ontsteken van de achterste cilinder, de voorste cilinder misbruikt. De compressie die voor zou moeten ontstaan wordt door dat mechaniek verstoord, de uitlaatklep word door dat verhoogde asje iets open gezet, weg compressie, gemakkelijk starten.
Bij het aanslaan van de motor(achterste cilinder) wordt de snelheid van de nokkenas verhoogd, het decompressie mecahniek door de snelheid(middelpuntvliegende kracht) naar buiten geslingerd, waardoor de as zich een kwartslag draait (aan die kant is de as weggeslepen), hierdoor de uitlaatklep niet meer raakt, de compressie ook voor blijft bestaan, de voorste cilinder begint mee te functioneren.

Afbeelding

Hieronder is goed te zien als het mechaniek naar buiten geslingerd is, de as zich gedraaid heeft, de uitlaatklep niet meer zal/kan raken.

Afbeelding

En hier de positie als er nog gestart moet worden, de hoogte van de as staat dan rechtop, waardoor de uitlaatklep geopend wordt.

Afbeelding

Hierna de bussen gewisseld, dat is de bus er met een magneet uit halen, stel plaatje beschrijven (als het te lezen is, anders micrometer), andere bus lekker in de olie zetten en terug plaatsen. Wat ik altijd doe is met de magneet weer op de bus, de bus een paar keer rond laten draaien. Dat gebeurt tijdens het draaien van het blok ook, de bussen doen niets anders dan ronddraaien.

Zijn de bussen gewisseld, zorg dan dat bij het terugplaatsen van de nokken, dat de lagering en smeermechanieken goed schoongemaakt en ingevet (molybdeen) zijn. Dit is voor het eerste draaien van de motor. Er is dan even geen olie bovenin. Het vet zorgt geruimer tijd voor de eerste smering. Voor het vet verdwenen is zal de olie het al overgenomen hebben.

Afbeelding

Ook de lagerschalen niet vergeten in te vetten.

Afbeelding

Zorg dan dat de nokken op de juiste manier terug worden gelegd. Vergeet niet de geleidende halve ring te plaatsen, voordat je de nok weer terug legt. Lagerschaal erop, de volgende nog aan de beurt, lagerschaal erop, met 10nm aanhalen.

Het is mooi te zien hoe het decompressie mechaniek zich beweegt.

Afbeelding

Zorg dat de nokken en bussen goed in de olie zitten bij het plaatsen.

Afbeelding

Ben gezien de tijd en het klaarstaan van de Lachoufe-Ice en een lekker glas wodka niet meer toegekomen aan het controleren van de klepspeling. Eerst de micrometer maar eens boven water zien te krijgen.

Wordt vervolgd,

Goed weekend allemaal,

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » 28 okt 2018, 01:37

Duidelijke how-to Rini.
Als ik je een raad mag geven : nooit afgaan op het getal dat op de shims (klepstelplaatjes) gedrukt staat en steeds opmeten met de micrometer.
Toen ik ze bij mijn TLR verwijderde bleken er enkele bijgevijld te zijn :shock: Gelijk allemaal splinternieuwe geplaatst.

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 28 okt 2018, 08:12

tsjoe007 schreef:
28 okt 2018, 01:37
Duidelijke how-to Rini.
Als ik je een raad mag geven : nooit afgaan op het getal dat op de shims (klepstelplaatjes) gedrukt staat en steeds opmeten met de micrometer.
Toen ik ze bij mijn TLR verwijderde bleken er enkele bijgevijld te zijn :shock: Gelijk allemaal splinternieuwe geplaatst.
Helemaal mee eens Joe, kan alleen die godvergeten micrometer niet terug vinden, toch maar een andere scoren.

Rini
Love to listen and ride the older, twin bitch! Shaking thath as, she is perfect!

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 28 okt 2018, 22:11

Vanavond toch weer even de garage in, straalkachel ingeschakeld, muts op, toch wel frisjes zo net na het eten. De boel lag al open, boeltje op tijd gezet zodat de nokken eruit gehaald kunnen worden.

Afbeelding

Lagerschalen eraf geschroefd, nokken eruit, gelijk het decompressiemechaniek van de achterste cilinder gecontroleerd. Dat loopt gesmeerd. De bussen eruit, de ruil bussen in de olie zetten en ze er stuk voor stuk met beleid in het blok laten zakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nokken en lagerschalen voorbereiden zoals uitgevoerd op de voorste cilinder. Wel goed controleren dat je de geleider van de nok niet vergeet in de uitsparing te leggen, nog belangrijker, de nokken goed controleren of ze op tijd liggen. Lagerschalen er netjes opzetten, let ook hier op de pasbussen in de lagerschalen, bouten aanhalen met 10nm.
De tandwielen en nokken voorzien van een streep olie, daarna het blok een keer of 20 ronddraaien. Zoals het in het werkplaatshandboek staat. Voor je de kleppen gaat stellen, de krukas meerdere keren ronddraaien. Dit om de overtollige olie die overal tussen zit, zo veel mogelijk weg te persen.

Dan is het tijd om de klepspeling te controleren. Zoals beschreven in de procedure, begonnen bij de voorste cilinder, uitlaatklep tussen de 0.30 en 0.20, inlaatklep tussen de 0.20 en 0.10! Nokken plaatsen zoals in het wphb staat, het merkteken op het dynamo vliegwiel op de juiste plek.

Dan naar de achterste cilinder, de krukas voor driekwart verder draaien, let op het merkteken op het dynamo vliegwiel, zet dat precies neer, dan de achterste cilinder de klepspeling controleren.

Afbeelding

Wat mij betreft hoeft er niets gesteld te worden, waarden liggen allemaal netjes binnen de marges die gesteld zijn door het wphb!

Nu alleen nog besluiten of ik het decompressie mechaniek voor ga vervangen. Ben er nog niet uit, ze blijft dus nog even zonder kleppendeksels staan.

Rini

Loki

Bericht door Loki » 29 okt 2018, 00:30

Wederom prachtige reportage!

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 04 nov 2018, 23:18

Op TLZone en andere forums rondgekeken, op welke manier verwijder je het best en gemakkelijkst het decompressie mechaniek. Ook nog met Peter overlegd, 'Het moet gewoon gesloopt worden'!

Las een artikel van van de TLzone wat me een goed gevoel gaf. Gewoon de zaag erin. Zorg dat de nokken en gaten netjes beschermd zijn, afplakken met tape.

Mijn bankschroef doet het ineens niet zo goed meer, naar Lodi. Dikke stukken rubber tussen de klauwen van de bankschroef, afgeplakte nokkenas er tussen gespannen, goed kijken hoe de zaagsnede gezet moet worden, op naar de zwakke/dunste plekken van de ring. Zagen maar.

Afbeelding

Eenmaal 'bijna' door de ring gezaagd, de nokkenas draaien, op dezelfde manier de ring doorzagen. De tweede kant was gemakkelijker. Waarom? Omdat de ring hier doorgezaagd kan worden tot op de verharde nok die een kwartslag draait door het mechaniek. De doorgezaagde ronding in de ring waar de verharde nok heeft gezeten is nog mooi te zien op de foto hieronder, rechter zaagsnede!

Eenmaal door de ring gezaagd, twee behoorlijke waterpomptangen de ring vastpakken, beetje trekken en buiken en voor je het weet heb je de ring in twee mooie stukken op de werkbank liggen.

Afbeelding

Het veertje had ik voor het zagen verwijderd. De verharde nok met het asje kwam na het eerste buigen tevoorschijn uit de ring. De tweede nok niet vergeten te verwijderen, deze staat haaks in de nokkenas en is verantwoordelijk om het mechaniek (de ring) 1:1 met de nokkenas mee te laten draaien.

De nokkenas zonder decompressiemechaniek.
Afbeelding

Alles nog even bij elkaar.

Afbeelding

Enige wat ik nog van de nokkenas moet verwijderen is de zegerring. Die zit nog op de plek.

Kon vanavond de nokkenas niet terug op de plek leggen, had geen diesel meer staan, wil toch de nok nog even goed schoonmaken, zorgen dat er geen enkel splintertje terug te vinden is.
Morgen na het schoonmaken gaat ze misschien al weer dicht.

Met dank aan de hulp van Lodi!

Rini

f2ride2001

Bericht door f2ride2001 » 05 nov 2018, 10:52

Houd er rekening mee dat de startmotor het nu een stuk zwaarder krijgt.
Dit systeem zit er niet voor niets.

Ben benieuwd :?:
Zwarte TL1000S > einde oefening.........
Rode TL1000S > nieuwe oefening :-)
Yoshimura RS3
Afbeelding
http://www.svcontact.com

tsjoe007

Bericht door tsjoe007 » 05 nov 2018, 14:12

Ja, wel drastisch Rini.
Zou er zelf niet zo direct aan durven beginnen #-o

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 05 nov 2018, 18:54

f2ride2001 schreef:
05 nov 2018, 10:52
Houd er rekening mee dat de startmotor het nu een stuk zwaarder krijgt.
Dit systeem zit er niet voor niets.

Ben benieuwd :?:
Ja, zelf eigenlijk ook wel, maar.... de verhalen op TLZone.net zijn er duidelijk over....

(Bij joe verder!)

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 05 nov 2018, 19:02

tsjoe007 schreef:
05 nov 2018, 14:12
Ja, wel drastisch Rini.
Zou er zelf niet zo direct aan durven beginnen #-o
Alle adviezen van Peter, maar ook op TLZone.net (2004/2005) en andere forums gelezen. Zowel over het verwijderen als het starten.

Roepen allemaal: 'Gemakkelijk te verwijderen, wel voorzichtig natuurlijk!' Starten is met een goede accu (net nieuw) geen enkel probleem!'

Laat de decomp op de achterste uitlaat-nokkenas nog even zitten. Eerst kijken hoe ze zo wil starten, zal dan later de achterste er ook gelijk afhalen, dat is echt zo klaar. Maar het kan ook zo maar dat ik me bedenk en de achterste er ook gelijk uit sloop. Het mechaniek slingert de nodige rondjes mee, eigenlijk alleen maar om te kunnen starten.

Voor de liefhebbers. De fora's schrijven dat je per decomp mechaniek verwijdering er 1pk voor terug krijgt.

Rini

Loki

Bericht door Loki » 08 nov 2018, 18:58

Hoe kost een decomp mech in hemelsnaam 1 pl per stuk..

Rinidpp
Contacteer:

Bericht door Rinidpp » 08 nov 2018, 21:56

Loki schreef:
08 nov 2018, 18:58
Hoe kost een decomp mech in hemelsnaam 1 pl per stuk..
Those are not for sale, fixed on the camshaft, cost €650 with decomp, €520 without.

Rini

Plaats reactie